loading...
معرفت
حجت حسین زاده بهرمند بازدید : 5 جمعه 18 بهمن 1392 نظرات (0)

پیروى از سیره 


آیا واقعا ما مى‏توانیم با مطالعه سیره حضرت رضا (علیه‏السلام)، از آن الگو بگیریم ؟
طبیعی است که امکان استفاده از سیره و منش پیشوایان معصوم (ع) برای همگان فراهم است و موظفیم همچون تاسى به پیامبر(صلى‏الله‏علیه‏وآله)، در گفتار و رفتار از امام نیز بهره گیریم؛ خداوند مى‏فرماید:
«لقد کان لکم فى رسول الله اسوه حسنة لمن کان یرجوا الله و الیوم الاخر» 
وجود پیغمبر و اوصیاى پس از او، کانونى هستند که ما از آن کانون باید روش زندگى را استخراج کنیم . رفتار معصومان آن قدر عمیق است که از جزئى‏ترین کار ایشان مى‏توان قوانین زندگى را استخراج کرد ، یک کار و رفتار کوچک معصوم همچون چراغ، شعله و نورى است که تا مسافت هاى بسیار دور را براى انسان، نشان مى‏دهد. آیت الله شهید مرتضى مطهرى در این باره مى‏نویسد:
«ما ظلمى نظیر ظلمى که در مورد قرآن کرده‏ایم در مورد سیره پیغمبر و ائمه اطهار کرده‏ایم. سیره انبیاء و اولیاء و مخصوصا سیره پیغمبر اکرم و ائمه معصومین را برداشتیم به طاق آسمان کوبیدیم ، گفتیم : او که پیغمبر است ، نتیجه‏اش این است که اگر یک عمر براى ما تاریخ پیغمبر بگویند ، براى ما درس نیست ، و مثل این است که مثلا بگویند فرشتگان در عالم بالا چنین کردند . خوب فرشتگان کردند به ما چه مربوط ، یعنى این منبع شناخت را هم از ما گرفتند . در صورتى که اگر اینجور مى‏بود ،خدا بجاى پیغمبر فرشته مى‏فرستاد . پیغمبر یعنى انسان کامل ، على یعنى انسان کامل ، حسین یعنى انسان کامل ، زهرا یعنى انسان کامل، یعنى مشخصات بشریت را دارند با کمال عالى مافوق ملکى ، یعنى مانند یک بشر گرسنه مى‏شوند غذا مى‏خورند ، تشنه مى‏شوند آب مى‏خورند ، احتیاج به خواب پیدا مى‏کنند ، بچه‏هاى خودشان را دوست دارند ، غریزه جنسى دارند ، عاطفه دارند ، و لهذا مى‏توانند مقتدا باشند . اگر اینجور نبودند امام و پیشوا نبودند.» 
آنچه که در زندگى امام رضا (علیه‏السلام) همچون سایر معصومان (علیه‏السلام) کاملا آشکار است و مى‏توان از آن به عنوان نقطه محورى در الگوگیرى، تکیه کرد، این است که، خلق و خوى امام مانند سخن و دینش جامع و همه جانبه بود. امام در همه ابعاد انسانى در حد کمال و تمام بود. 
غیاث الدین شافعى معروف به خواند میر (متوفى 942) در وصف امام چنین مى‏سراید:
سپهر عز و جلالت محیط علم و فضیلت
امام مشرق و مغرب ملاذ آل پیمبر
وفور علم و علو مکان اوست به حدى
که شرح آن نتوان نمود کلک سخنور
قلم اگر همگى وصف ذات او بنویسد
حدیث او نشود در هزار سال مکرر 

نقش سازنده الگوها در زندگی 
نقش الگوهای دینی در زندگی ما چگونه است ؛ قرآن در این باره چه فرهنگی را ترویج می کند؟
هر انسان مومنی برای دست یابی به یک زندگی معیار، در پى یافتن الگوى مورد پسند است تا خود را با او مقایسه کرده و زندگی خویش را به رنگ آنها بیآراید. الگو خواهی و قهرمان پرستى، ریشه در ارزش پرستى آدمی دارد و قرآن، با توجه به این نیاز، به زندگی شخصیت های چون حضرت ابراهیم ، اسماعیل موسى ، مریم و یحیی ، یوسف(ع) و به خصوص پیامبر اعظم (ص) اشاره مى‏نماید و همگان را به سرمشق‏گیرى از زندگى آنان ترغیب مى‏سازد: 
درباره ابراهیم (ع) می فرماید:
قَدْ کاَنَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَهٌ فىِ إِبْرَهِیمَ؛ 
براى شما سرمشق خوبى در زندگى ابراهیم وجود داشت.
در داستان یوسف و برادران او، توحید برجسته است و این نکته که خداى تعالى ولى بندگان مخلص است، و عهده‏دار امور آنان است تا به عرش عزت بلندشان کرده، در اریکه کمال جلوسشان دهد . همچنین کسى که در برابر شهوات و نیز حسد و کینه ورزى مقاومت کند و بر تقوا پاى فشارد و به سبب همین تقوا به بلاها و مصایب شکیبا باشد خداوند او را پاداش نیک مى‏دهد:
قالُوا أَ إِنَّکَ لَأَنْتَ یُوسُفُ قالَ أَنَا یُوسُفُ وَ هذا أَخی‏ قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنا إِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ ؛ 
(برادران)گفتند آیا تو همان یوسف هستى؟! گفت (آرى) منم یوسف! و این برادر من است خداوند بر ما منت گذارده، هر کس تقوى پیشه کند و شکیبایى و استقامت نماید (سرانجام پیروز مى‏شود) چرا که خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمى‏کند.
همچنین قرآن در سوره یوسف به ارزش احسان به جهت اهمیّت آن در کشوردارى و نیز رسیدن به سودهاى دنیوى تأکید مى‏کند .
وقتی قرآن از یحیی جوان یاد می کند به سه ویژگی رفتاری او اشاره می کند و نسبت او را با خدا، خانواده و مردم ترسیم می سازد:
وَ کانَ تَقِیًّا. وَ بَرًّا بِوالِدَیْهِ وَ لَمْ یَکُنْ جَبَّاراً عَصِیًّا ؛
و او پرهیزکار بود . و با پدر و مادرش نیکوکار بود و (نسبت به مردم) سرکش و نافرمان نبود .
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می نویسد:
جمله«وَ کانَ تَقِیًّا» حال او را نسبت به پروردگارش بیان مى‏کند، و جمله:«وَ بَرًّا بِوالِدَیْهِ» وضع او را نسبت به پدر و مادر حکایت مى‏نماید، و جمله:«وَ لَمْ یَکُنْ جَبَّاراً عَصِیًّا» رفتار او را نسبت به سایر مردم شرح مى‏دهد. 
در قرآن کریم حضرت مریم(ع) را به خاطر عفتش مى‏ستاید:
وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فیهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها وَ کُتُبِهِ وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتینَ ؛
و داستان مریم دختر عمران است که بانویى پاک بود، و ما در او از روح خود دمیدیم و او کلمات پروردگار خود و کتب او را تصدیق کرد و از خاشعان بود .
زمانی هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه و خوابیدن امیرمومنان (ع) بجای حضرت در لیله المبیت تبیین می گردد؛ قرآن به ایثار و اخلاص این جوان نمونه اشاره می کند:
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ ؛
و بعضى دیگرند که جان خود را در برابر خوشنودى‏هاى خدا مى‏فروشند و خدا نسبت به بندگان رؤوف است .
با دقت به شخصیت امیرمومنان (ع) ؛ الگوگیری او از مرادش حضرت محمد(ص) مثال زدنی است و بی نظیر؛ او می فرمود:
من همواره در پی او می رفتم ؛ چون بچه شتری که در پی مادر رود، و او هر روز یکی از صفات پسندیده اش را بر من آشکار می نمود و مرا می فرمود که بدان اقتدا کنم .
همچنین «ابرار » نامیدن حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (ع) در آن قرآن قابل توجه است ؛ زوج جوانی که در سه شب متوالی ، افطار خود را به مسکین ، یتیم و اسیر دادند :
آن بندگان، نیکو به عهد و نذر خود وفا مى‏کنند و از قهر خدا در روزى که شر و سختیش همه اهل محشر را فرا گیرد مى‏ترسند . و بر دوستى خدا به فقیر و اسیر و طفل یتیم طعام مى‏دهند . و (گویند) ما فقط براى رضاى خدا به شما طعام مى‏دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسى هم نمى‏طلبیم .
با درنگ در آیات قرآن ، می توان اذعان کرد که این کتاب الهی به الگو خواهی مومنان به خوبی پاسخ گفته است ؛ زیرا در کنار هر مفهومى، مصداق آن بیان مى‏شود، و این نکته، زیباترین رویکردى است که به نیاز جستجوگرى و الگوخواهى جوان پاسخ مى‏گوید؛ به این بنگرید:
لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النَّبِیِّینَ وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السّائِلِینَ وَ فِی الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ؛ 
نیکى (تنها) این نیست (که به هنگام نماز) صورت خود را به سوى مشرق و مغرب کنید (و تمام گفتگوى شما از مساله قبله و تغییر قبله باشد و همه وقت خود را مصروف آن سازید) بلکه نیکى (و نیکوکار) کسانى هستند که به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب آسمانى و پیامبران ایمان آورده‏اند، و مال (خود) را با علاقه‏اى که به آن دارند به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان انفاق مى‏کنند، نماز را بر پا مى‏دارند، و زکات را مى‏پردازند و به عهد خود- به هنگامى که عهد بستند- وفا مى‏کنند، در برابر محرومیتها و بیماریها، و در میدان جنگ استقامت به خرج مى‏دهند، اینها کسانى هستند که راست مى‏گویند (و گفتار و رفتار و اعتقادشان هماهنگ است) و اینها هستند پرهیزگاران.
جمله «وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ»، تعریف ابرار و بیان حقیقت حال ایشان است که آنان را سه مرتبه تعریف مى‏کند: 
1. مرتبه اعتقاد(باور): «مَنْ آمَنَ بِاللّهِ».
2. مرتبه اعمال(رفتار): «أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا».
3. مرتبه اخلاق: «وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ». 
علامه طباطبایى در تفسیر این آیه مى‏نویسد:
این خود دأب قرآن در تمامى بیاناتش است که وقتى مى‏خواهد مقامات معنوى را بیان کند، با شرح احوال و تعریف رجال دارنده آن مقام، بیان مى‏کند و به بیان مفهوم تنها قناعت نمى‏کند. 
از این رو، قرآن، مومنان راستین را در نگاهشان به واقعیت و موضعگیری هایشان نسبت به آن، متعادل و موزون می خواهد، همچنانکه به لحاظ شخصیتى نیز ضمن ارائه «بایدها» و «نبایدها»، او را هماهنگ و داراى «باورها» و «رفتارها»ى منسجمی میخواهد تا بتوانند از هر فرصتی که برایشان فراهم می شود بهترین بهره برداری را بعمل آورند و با بهره گیری از الگوها، به یک نمونه انسان کامل برسد.

برچسب ها امام , رضا , سیره , سبک زندگی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 53
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 72
  • بازدید سال : 75
  • بازدید کلی : 712