loading...
معرفت
حجت حسین زاده بهرمند بازدید : 4 جمعه 18 بهمن 1392 نظرات (0)

تفکر و اندیشیدن
خرد و خردورزى در نگاه امام چه جایگاهى دارد؟
عقل به عنوان رسول باطنی ، نعمتى است که از طرف خداوند به بندگان عطا شده است و همانگونه که احکام رسول ظاهری که همان انبیاء و اولیاء الهی هستند ، حجت است ، احکام قطعی عقل به عنوان رسول باطنی نیز حجیت دارد و مورد تایید دین است . عادت کردن به تفکر یک ضرورت است و از این رو، تفکر در متون اسلامى، عبادت شمرده مى‏شود . هر انسانی مایل است از تأثیر فکر در حل مشکلات و مسائل پیچیده¬ای که در برابرش قرار می گیرد، آگاه شود و از کارآیی نیروی تفکر در تعیین مسیر و راهش یاری گیرد. منظور از تفکر، ارتباط دادن افکار با یکدیگر به منظور دست‌یابی به مفهوم کلی یا راه‌حلی برای یک مسئله است. با توجه به جایگاه روشنا بخش عقل در زندگی ، امام رضا (علیه‏السلام) مى‏فرماید : 
صَدِیقُ کُلِّ امْرِى عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ؛ دوست هر مردى عقل او است و دشمن او نادانى است. 
یکى از بارزترین ویژگى عقل، جدانمودن، تمییز و غربال کردن است ؛ به عنوان مثال جدا کردن سخن راست از سخن دروغ، ضعیف از قوى و منطقى از غیر منطقى است. روزى ابن سکّیت از امام رضا(علیه‏السلام) سوال کرد: امروز حجت بر مردم چیست؟ امام علیه السّلام فرمود:
«الْعَقْلُ یَعْرِفُ بِهِ الصَّادِقَ عَلَى اللَّهِ فَیُصَدِّقُهُ وَ الْکَاذِبَ عَلَى اللَّهِ فَیُکَذِّبُهُ؛ همان خرد است که به وسیله آن هر که را از سوى خدا راستگوست باور و تصدیق مى‏کند و هر که را دروغگوى بر خداست دروغزن مى‏شمارد و تکذیب مى‏کند.» 
ابن سکیت گفت: به خدا سوگند که پاسخ همین است. 
برترین عبادت تفکر در خدا و قدرت اویست و اندیشیدن در عالم خلقت ، راهى براى شناخت خداست. امام رضا(ع) می فرمود:
لیس العبادة کثرة الصلاة و الصوم، إنما العبادة التفکّر فی أمر اللّه عز و جل ؛ عبادت به کثرت نماز و روزه نیست، بلکه عبادت و پرستش فکر و اندیشیدن در اوامر پروردگار است.

نشانه های خردورزی
آیا خردورزى نشانه‏اى دارد که بتوان با آن شاخص یک انسان خردمند را شناخت و یا خود با آن سنجید؟ 
حضرت رضا (علیه‏السلام) مى‏فرماید: 
خرد مرد مسلمان کامل نیست مگر اینکه ده خصلت در او باشد؛ 
1. خیر از او امید رود.
2. (مردم) از شرّش ایمن باشند. 
3. خیر اندک را از دیگر کس زیاد شمارد. 
4. خیر بسیار را از سوى خود اندک انگارد. 
5. از حاجت هایى که از او مى‏طلبند به ستوه نیاید. 
6. در طول عمرش از طلب دانش دلتنگ نشود. 
7. تهیدستى در راه خدا نزد او خوشتر از توانگرى باشد. 
8. خوارى در راه خدا را از عزّت همراه با دشمن او دوست‏تر دارد. 
9. گمنامى براى او دل‏انگیزتر از نامدارى باشد. 
سپس امام علیه السّلام فرمود: دهم، و دهمى چیست؟ 
عرض کردند: چیست؟
فرمود: 
لَا یَسْتَکْمِلُ عَبْدٌ حَقِیقَةَ الْإِیمَانِ حَتَّى تَکُونَ فِیهِ خِصَالٌ ثَلَاثٌ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ وَ حُسْنُ التَّقْدِیرِ فِی الْمَعِیشَةِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الرَّزَایَا؛ بنده حقیقت ایمان را به کمال نیابد مگر آنکه در او سه خصلت باشد:
درست‏فهمى در دین، اندازه‏اى در زندگانى و شکیبایى بر بلاها. 

توکل
خداوند، همگان را به توکل و اعتماد به خود تشویق مى‏کند ؛ توکل به چه معناست و سخنى از حضرت رضا (علیه‏السلام) در تفسیر کلام خدا بیان کنید:
انسان در زندگى باید یک نقطه اتکا و مطمئن براى خود انتخاب کند و از او مدد جوید ؛ بدیهی است که او جز خدا را براى این مهم انتخاب نکند و فقط به او توکل نماید و در زندگى از او یارى جویید.
معناى توکل این است که انسان یقین کند به اینکه سود و زیان و بخشش و حرمان به دست مردم نیست و باید از آنها ناامید بود و اگر بنده‏اى به این مرتبه از معرفت برسد که جز براى خدا کارى انجام ندهد و جز او به کسى امیدوار نباشد از غیر او نهراسد و غیر از خدا چشم طمع به کسى نداشته باشد، این همان توکل بر خداست.
توکل بدان معنى است که جوان در محدوده قدرت و توانایى خود محاصره نگردد و چشم خود را به حمایت و لطف پروردگار بدوزد، از این رو توکل باید حتما بعد از مشورت و استفاده از همه امکاناتى که انسان در اختیار دارد قرار گیرد. در این صورت توکل، اطمینان و نیروى فوق العاده روحى و معنوى به انسان مى‏بخشد که در مواجهه با مشکلات اثر عظیمى خواهد داشت. 
گر توکل مى‏کنى در کار کن‏
کشت کن پس تکیه بر جبار کن‏ 
مردى از آن حضرت رضا(علیه‏السلام) تفسیر این گفته خدا را پرسید که: وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ هر که به خدا توکّل کند او را بس است». امام علیه السّلام فرمود: 
توکّل را درجه‏هایى است: 
یکى این که در همه کارت در آنچه با تو کند بدو اعتماد کنى، و به هر چه کند خشنود باشى و بدانى که او از خیرخواهى ورعایت حال تو کوتاهى نفرماید و بدانى که در این باره فرمان او راست، پس با واگذارى همه کارهایت به او، به وى توکّلکنى. 
یکى دیگر این که به امور غیبى خدا که به دانش تو در نگنجد، ایمان داشته باشى و دانش نهان را به او و آگاهى او بر آن، واگذارى و در امور غیبى و جز آنها بدو اعتماد کنى. 
تکیه بر حمایت الهى، مرهون کوشش، اخلاص و درستى راهى است که برگزیده‏اید. باید حضور خدا را باور داشت و بر مشیت او تسلیم شد و ضمن تلاش و جدیت ، به پروردگار کارگشا تکیه کرد. حضرت على بن موسى الرضا (علیه‏السلام) مى‏فرماید:
ایمان چهار رکن است: 
التَّوَکُّلُ عَلَى اللَّهِ؛ توکل بر خدا. 
و الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّهِ؛ خشنودى به قضاى خدا.
و التَّسْلِیمُ لأَمْرِ اللَّهِ؛ تسلیم به فرمان خدا. 
وَ التَّفْوِیضُ إِلَى اللَّهِ؛ واگذارى (همه کار) به خدا. 
آن بنده صالح گفت: وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللّهِ ... فَوَقاهُ اللّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا ؛ کارم را به خدا واگذار مى‏کنم، (چرا که خداوند به احوال بندگانش بیناست) و خداوند او را از عواقب سوء نیرنگى که مى‏ورزیدند، در امان داشت. 
رهاورد اعتماد به خداوند، قدرت تصمیم‏گیرى، شجاعت و در نهایت پیروزى و کامیابى در همه عرصه‏ها است.

فراگیری دانش 
علم و فراگیری دانش چه جایگاه در نزد حضرت رضا (ع) دارد؟
در نگاه وحی، «خدا آنهایى را که ایمان آورده‏اند و کسانى را که دانش یافته‏اند به درجاتى برافرازد» ؛ آن گونه که اگر مومنان دو طایفه تصور شوند؛ آنهایى که تنها مؤمنند، و دسته ای که هم مؤمنند و هم عالم، طایفه دوم بر طایفه اول برترى خواهند داشت .
در نگاه امام رضا (ع) یکی از راههای کامل شدن خرد مسلمان برخوداری از این خصلت است که :«در طول عمرش از طلب دانش دلتنگ نشود». 
حضرت رضا(ع) می فرماید:
«الْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مَفَاتِیحُهُ السُّؤَالُ ، فَاسْأَلُوا یَرْحَمُکُمُ اللَّهُ ، فَإِنَّهُ یُؤْجَرُ فِیهِ أَرْبَعَةٌ السَّائِلُ وَ الْمُعَلِّمُ وَ الْمُسْتَمِعُ وَ الْمُجِیبُ لَه؛ علم خزینه‏ها باشد و کلید این خزائن سؤال است پس سؤال کنید خداوند بر شما ترحم می کند چه در سؤال کردن چهار طائفه به پاداش نیکو رسند؛ سئوال‏کننده و تعلیم دهنده و شنونده و دوست دار اینها».

فهم دین
رابطه ما با دین چگونه باشد و در مکتب رضوی چه توصیه ای در این باره ترسیم شده است ؟
دین مجموعه ای از عقاید ، اخلاق و احکام است که خداوند برای هدایت انسان ها از سوی پیامبر (ص) ارائه نموده است . دین روش زندگى آدمی است که میان زندگى اجتماعى و پرستش خداى متعال پیوند مى‏دهد و در همه اعمال فردى و اجتماعى براى انسان مسؤولیت خدایى ایجاد مى‏کند. این مجموعه سبب خوشبختى انسان در این جهان و سعادت و زندگى جاوید در جهان دیگر مى‏شود.
وقتی از رابطه خود با دین یاد می شود ، روآوری و فراگیرى دین و اندیشه و تفکر در معارف آن، توصیه می شود به گونه ای که« برترین خیر و نیکى خدا بر بندگان آن است که او را در فهم دین دانا کند» .
امام رضا (علیه‏السلام) یکی از نشانه های دست یابی به حقیقت ایمان را درست فهمی در دین می شمارد .

شکیبایی
در برابر مشکلات و سختی های چه کنیم ، در متون دینى ما از امام رضا (ع) چه توصیه بیان شده است ؟
سختی ها و رنج هاى زندگى ، بخش پایان ناپذیر، استثنا ناپذیر و تعمیم پذیر زندگی هر آدمی است از این رو با تغییر رابطه خود با مشکلات ، دردها و رنج‏ها تحمل پذیر می شود و حتى می تواند به نوعى با رضایت باطنى همراه شود
امام رضا علیه السّلام شکیبایی در سختی را نشان مومن می شمارد ؛ حضرت می فرماید :
مومن، مومن نیست مگر آنکه در او سه خصلت باشد: 
سنّتى از پروردگارش، و سنّتى از پیامبرش صلّى اللَّه علیه و آله، سنّتى از امامش علیه السّلام؛ سنّت از پروردگارش راز پوشى و سنّت از پیامبرش صلّى اللَّه علیه و آله سازگارى با مردم است . وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ (علیه‏السلام) فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ؛ امّا سنّت از امامش علیه السّلام شکیبایى در سختى و تنگدستى است. 
حضرت در فرمایشی دیگر یکی از نشانه دست یابی به حقیقت ایمان «الصَّبْرُ عَلَى الرَّزَایَا» بر می شمارد ؛ یعنی شکیبایى بر بلاها. 
رنج و مشقت از هر سو و در تمامى شؤن حیات بر انسان احاطه دارد، و این معنا بر هیچ خردمندى پوشیده نیست، که انسان در پى به دست آوردن هیچ نعمتى بر نمى‏آید، مگر آنکه خالص آن را مى‏خواهد، خالص از هر نقمت و دردسر، و خالص در خوبى و پاکیزگى، ولى هیچ نعمتى را به دست نمى‏آورد مگر آمیخته با ناملایماتى که عیش او را منغص مى‏دارد، و نعمتى مقرون با جرعه‏هاى اندوه و رنج، علاوه بر مصائب دهر که حوادث ناگوارى که چون شرنگى کشنده کام جانش را تلخ مى‏کند. 

مشورت
چرا در اسلام بر مشورت و دوری از تک روی تاکید می شود؛ آیا مشورت در سیره امام رضا(ع) هم جایگاهی داشته است؟
در تصمیم گیری بر مشورت تاکید می شود و استفاده از تجربه دیگران یک فرصت ارزشمند تلقی می گردد.
پیامبر (ص) خود با اینکه عقل کل بود و با مبدء وحى ارتباط داشت، در مسائل مختلف اجتماعى و اجرایى، در جنگ و صلح و امور مهم دیگر، به مشورت با یاران مى‏نشست، و حتى گاه نظر آنها را ترجیح مى‏داد با اینکه مشکلاتى از این ناحیه حاصل مى‏شد، تا الگو و اسوه‏اى براى مردم باشد، چرا که برکات مشورت از زیانهاى احتمالى آن به مراتب بیشتر است. 
حضرت رضا (ع) فرمود: عقل پدرم با عقول همه مردم قابل سنجش نبود با این حال گاهى با غلامان خود مشورت می کرد، به وى می گفتند که با چنین فردى مشورت می کنى؟ مى‏فرمود: چه بسا که خداوند زبان او را به مصلحت می گشاید و چه بسیار که آنان چیزهائى به حضرت تذکّر می دادند و حضرت آنها را در کشت و زرع خود بکار مى‏بست .
معمر بن خلاد می گوید: غلامى از حضرت رضا علیه السّلام بنام «سعد» از دنیا رفت. حضرت فرمود: مردى صاحب فضل و امانت را به من نشان ده- تا او را بجاى «سعد» برگزینم- عرضه داشتم من بشما نشان دهم؟! امام علیه السّلام مانند اشخاص غضبناک فرمود: رسول خدا (ص) با أصحاب خود مشورت می کرد، سپس آنچه اراده‏اش تعلق می گرفت عازم می شد 

دوری را رذایل 
ما نسبت به شخصیت خودمان، از چه ویژگی ها و خصلت های ناپسند باید دور باشیم ؟
یک مومن در کنارآراسته به فضیلت های اخلاقی ، نسبت به رذایل و زشتی های اخلاقی دور باشد 
در حدیثى از حضرت رضا(ع) ، خودبینى و خودپسندى، تباه کننده عمل شمرده شده است ؛ احمد بن نجم از امام رضا (علیه‏السلام)، در باره خودبینى که عمل را تباه مى‏کند، سوال کرد، امام فرمود: 
خود بینى درجاتى دارد: 
یکى آن که بد کردارى بنده را در نظرش مى‏آراید چنان که آن را نیک مى‏انگارد و از آن خوشش مى‏آید و مى‏پندارد که کار خوبى کرده است. 
و دیگر آن که بنده به پروردگارش ایمان آرد (ولى) بر خدا منّت نهد با آنکه در این باره خدا را بر او منّت باشد. 
از سویی امام رضا (علیه‏السلام) به نشانه‏هاى چهار چهره منفى اشاره می نماید که با درنگ در توصیف ویژگی آنان ، می توان نسبت خصلت های زشت اخلاقی آنان دور بود ؛ امام مى‏فرماید :
لَیْسَ لِبَخِیلٍ رَاحَةٌ ؛ بخیل را آسایش نیست. 
وَ لَا لِحَسُودٍ لَذَّةٌ؛ حسود را لذّت نیست. 
وَ لَا لِمَلُولٍ وَفَاءٌ ؛ پادشاهان را وفا نیست. 
وَ لَا لِکَذُوبٍ مُرُوَّةٌ؛ و دروغزن را مروّت نیست.

فراز و نشیب های زندگی 
برای هر فردی در یک زندگى فراز و نشیب هایی وجود دارد با الهام از امام رضا (علیه‏السلام) با تلخی و خوشی زندگی چگونه کنار آییم ؟ 
براى پاسخ به پرسش شما، ماجراى زیر را به نقل از احمد بن عمر و حسبن بن یزید تعریف مى‏کنیم: 
خدمت (امام) رضا علیه السّلام در آمدیم و عرض کردیم ما در فراخى روزى و خوشکامى زندگى بودیم ولى اینک حال ما اندکى دگرگون گشته، از خداوند بخواه که آن وضع (خوش) پیشین را به ما باز ارزانى فرماید. امام فرمود:
آیا مى‏خواهید پادشهانى باشید؟ آیا خوش دارید که مانند طاهر و هرثمه باشید؟ و بر خلاف این مذهبى که دارید، باشید؟ گفتیم: نه به خدا شاد نیستیم که تمامى دنیا و آنچه زر و سیم در آن است از آن ما باشد و ما بر خلاف مذهبى که داریم باشیم. امام فرمود: به راستى، خداوند مى‏فرماید: اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُکْراً وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ-؛ اى خاندان داود سپاس ورزید، و از بندگان من اندکى سپاس گذار هستند» به خداوند خوش گمان باشید زیرا هر که به خدا خوش گمان است خدا با همان گمانى که به خدا دارد با اوست و هر که به اندک روزى خرسند است اندک کردارى از او پذیرفته شود، و هر که به حلالى اندک خرسند است بارش سبک است و خاندانش در نعمتند و خداوندش به درد دنیا و هم به درمان آن بینا سازد و او را به سلامت از دنیا به خانه ایمنى (بهشت) درآورد. 
بدیهی است تصحیح نگرش ما نسبت به زندگی و دنیا ، آرامش و اطمینان خاصی را برایمان به ارمغان خواهد آورد؛ امام رضا(ع)می فرمود: 
مَنْ أَصْبَحَ مُعَافًى فِی بَدَنِهِ مُخَلًّا فِی سَرْبِهِ عِنْدَهُ قُوتُ یَوْمِهِ فَکَأَنَّمَا حِیزَتْ لَهُ الدُّنْیَا؛ کسى که شب را بحالى صبح کند که بدنش سالم، و خاطرش آسوده، و قوت روز خود را در اختیار داشته باشد، چنانست که گوئى همگى (خوشى) دنیا را براى او گرد آورده‏اند.

آراستگى
آیا امام به آراسته بودن خود اهتمام داشت، به عنوان مثال به سر و روى خود مى‏رسید و یا عطر استفاده می کرد؟
حضرت رضا علیه السلام ساده زیستى را با آراستگى جمع کرده بود و پاکیزگى را از اخلاق پیامبران مى‏شمرد. امام محاسن خود را با خضاب سیاه مى‏کرد و موهاى سر و صورت خود شانه مى‏زد . 
امام مقید به استفاده از عطر بود ؛ روایت شده است که امام از عود هندى و چینى بخور می کرد، و مشک و گلاب استعمال مى‏نمود . حضرت رضا(ع) عطر زدن را از اخلاق پیامبران مى‏شمرد و در روایتی ، به سیره جدشان اشاره می نمایند و می فرمایند :
حضرت زین العابدین مشکدانى داشت از قلع که در آن مشک نهاده بود و وقت لباس پوشیدن و بیرون رفتن از آن مشک بخود مى‏مالید . 
امام همگان را به عطر زدن سفارش مى‏کرد:
«بر هیچکس روا نیست که از به کار بردن عطر در هر روز خوددارى کند، و اگر قدرت نداشت یک روز در میان خود را خوشبو کند، و اگر باز هم نتوانست در روز جمعه حتما بوى خوش استعمال نماید». 

بهداشت و نظافت
اسلام بر رعایت پاکیزگی و بهداشت بسیار تاکید دارد ؛ سخنی از امام رضا (ع )در این باره یاد کنید؟
اسلام نظافت را از ایمان می شمارد و بیشترین و جامع ترین آداب بهداشت و نظافت را ارائه داده است . انبیاء و اولیای الهی پیشگام پاکیزگی بوده اند آنگونه که در حدیث چنین بیان شده است : 
من اخلاق الانبیاء التنظف ؛ پاکیزگی از اخلاق پیامبران است .
با دقت در حدیث ذیل ، برخی از گونه های نظافت بیان شده است ؛ امام رضا (ص) می فرماید:
ناخن ها را روز سه شنبه بگیرید ؛ روز چهارشنبه استحمام کنید ؛ نیاز به حجامت را روز پنج شنبه برآورید و روز جمعه با بهترین عطرها خود را خوش بو کنید . 
راوی می گوید : هرگز امام رضا(ع) را ندیدم که آب دهن خود را بیندازد درباره بهداشت عمومی این چند نکته از امام بیان شده است :
هرکس با آب غساله (آب استفاده شده ) خود را بشوید و به بیماری جذام گرفتار شود جز خود را سرزنش نکند ؛ این حدیث ممکن است به نوعی بر پرهیز از سرایت بیماری های مسری حکایت دارد. 
امام بر بهداشت دهان و دندان تاکید داشت تا دندانها پاک بماند و بوی دهن خوش گردد و لثه سخت و زورمند بماند و حتی بر سفیدی آن سفارش می کرد .

مسکن مناسب
حدیثی از پیامبر (ص) نقل می کنند که داشتن خانه نشانه خوشبختی مردم است در این باره توضیح دهید ؟
این حدیث از رسول خدا (ص) بیان شده است و ایشان یکی از نشانه های سعادت و خوشبختی مرد مسلمان را داشتن خانه ای وسیع و مرکبی راهوار و همسر و فرزندی صالح می داند .
امام رضا (ع) نیز بر فراخى منزل تاکید مى‏کرد و مى‏فرمود: زندگى دنیا و لذت آن در بزرگى منزل و دوستان زیاد است. 
حضرت رضا علیه السلام براى یکى از خدمتکاران خود منزلى خرید و فرمود چون منزل شما تنگ است در آنجا ساکن شو! آن مرد گفت پدرم در اینجا زندگى مى‏کرد فرمود: اگر پدرت نادان بود تو هم باید مانند او باشى! 

ساده زیستى 
سبک و شیوه امام رضا(علیه‏السلام) نسبت با ساده زیستی وتجمل گرایى چگونه بود؟
سادگى و بى تکلفى در زندگى امام جارى بود؛ آن حضرت کم خوراک بود و غذای سبک می خورد. 
در خانه جامه‏اى ساده و غالباً پیراهنی از پارچه‏های خشن برتن می نمود و تنها در مجالس عمومی و در میان مردم جبّه‏ای لطیف بر رویش می پوشید، 
معمر بن خلاد گوید: از حضرت رضا علیه السلام شنیدم می فرمود: به خداوند سوگند اگر خلافت امت در دستم قرار گیرد، طعام‏هاى ناگوار و لباس هاى درشت خواهم خورد و خواهم پوشید، و خود را بعد از راحتى به سختى و زحمت خواهم افکند.حضرت رسول صلى اللَّه علیه و آله در وصیت‏هاى خود به ابو ذر فرمودند: اى ابا ذر من لباس هاى درشت و خشن می پوشم و در روى زمین مى‏نشینم و انگشتهاى خود را پاک می کنم، و بر الاغ به دون زین سوار می شوم و دیگرى را هم دنبال خود سوار می کنم. هر کس از روش من دورى گزیند از من نیست، اى ابو ذر اکنون لباسهاى خشن در بر کن تا تکبر و نخوت بر تو مسلط نشود . 
ابن عباد می گوید: امام، تابستان‏ها بر روی حصیری می نشستند و زمستان‏ها بر گلیمی استراحت می نمودند و تنها برای برخی نشست‏های جمعی، خویشتن را در مواقعی می آراست. 
به هنگام آراستگى و پوشش، گاه مورد اعتراض و ایراد قرار مى‏گرفت؛ در پاسخ مى‏فرمود:
یوسف بن یعقوب پیغمبر و فرزند پیغمبر بود، پارچه‏هاى دیبا مى‏پوشید و در مجالس آل فرعون مى‏نشست، و این لباس ها و معاشرت ها او را از مقامش فرود نیاورد. 
امام ضمن نفى زهد فروشى و پشمینه پوشى صوفیان، همه را به ساده زیستى توصیه مى‏کرد و یاران خود به این توصیه حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله به ابوذر یادآور مى‏کرد که مى‏فرمود:
اى اباذر! من لباس هاى درشت و خشن مى‏پوشم و در روى زمین مى‏نشینم و انگشت هاى خود را پاک مى‏کنم، و بر الاغ به دون زین سوار مى‏شوم و دیگرى را هم دنبال خود سوار مى‏کنم. هر کس از روش من دورى گزیند از من نیست، اى ابو ذر! اکنون لباس هاى خشن در بر کن تا تکبر و نخوت بر تو مسلط نشود. 

لباس و پوشش
با توجه به ساده زیستی امام رضا (ص) ؛ در کیفیت لباس و پوشش چگونه از امام رضا(ع) الگو بگیریم؟ 
حضرت رضا علیه السلام می فرمود: 
پدرم می گفت: نظر شما در باره لباس زیبا چیست؟
گفتم: در اخبار رسیده که حسن علیه السلام لباسهاى زیبا می پوشید، و جعفر ابن محمد علیهما السلام لباسهاى تازه می خرید و در آب فرو می برد و سپس در بر می کرد، و به من می گفت تو هم به‏پوش و خود را نو کن. زیرا على بن الحسین علیهما السلام جبه‏هاى خز را پانصد درهم می خرید و در برمی کرد، و مطرف خز را پنجاه درهم خریدارى می کرد و زمستان می پوشید و بعد آن را می فروخت و به فقراء انفاق می نمود و می فرمود «مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ». 
با دقت در این روایت باید توجه داشت که مسلمان می تواند با انتخاب لباس خوب و مناسب ، ساده زیست باشد. 
یاسر خادم گوید حضرت رضا علیه السلام فرمود براى خود یک جبه خز بخرید و اگر خواستید پارچه‏هاى نقش‏دار تهیه کنید، عرض کردم هر پارچه نقش دارى را بخرم؟
فرمود مگر پارچه نقش‏دار چیست؟ گفتم: پارچه‏هاى نقش‏دارى که در آن پنبه نباشد میگویند حرام است، فرمود: تو از آن پارچه‏هائى که در آن پنبه هست بپوش . 
یاسر خادم می گوید : امام رضا علیه السّلام لباس را از سمت راست خود مى‏پوشیدند و هر گاه مى‏خواستند لباس جدیدى بپوشند، یک کاسه آب طلب مى‏کردند و ده بار «إِنَّا أَنْزَلْناهُ»، ده بار «قُلْ هُوَ اللَّهُ» و ده بار «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ» بر آن مى‏خواندند، و سپس آب را بر آن لباس مى‏پاشیدند و مى‏فرمودند: هر کس قبل از اینکه لباسش را بپوشد چنین کند، مادامى که یک نخ از آن لباس باقى باشد، زندگى با وسعت و راحتى خواهد داشت .


خوردن و آشامیدن
برای خوردن و آشامیدن چه آدابی وجود دارد؛ امام رضا (ع) چه توصیه ای دارند؟
اعتدال در خوردن وآشامیدن ؛ رمز تندرستی و صحت و سلامت بدن است ؛ امام رضا (ع) می فرمود :
«در آغاز خوردن غذاهاى سبک بخور به اندازه توان و اشتهاء».
و بر این نکته تاکید فرمود:
«تا هنوز اشتها دارى دست از خوردن بردار ».
امام بر پرهیز غدایی سفارش می فرمود:
«پرهیز، ترک خوردن چیزى (خوراکى) بطور کلّى نیست، بلکه پرهیز، کم بکار بردن است ».
و ثمره این پرهیز را اینگونه بیان می داشت :
« لو أنّ النّاس قصدوا فی المطعم لاستقامت أبدانهم ؛ هر کس در خوراک خود کمتر مصرف کند، سلامتى او افزونتر و فکر او بازتر خواهد بود». 
و امام ابو الحسن علىّ بن موسى الرّضا «ع» مى‏فرماید: 
«بنگر تا چه با تو سازگار است و با معده تو و تنت را نیرو دهد و چه خوراکى بر تو گواراست و آن را اندازه گیر و خوراک خود کن» .

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 56
  • بازدید سال : 59
  • بازدید کلی : 696